Sanctuary - hin heup

31 december 2017

Sanctuary resort- Hin Heup
Vanmorgen wakker geworden met dat mooie uitzicht over het Ngum meer . Je zou er maar wonen. Het meer is enkele tientallen km lang. Onvoorstelbaar dat er geen grote investeerders zijn gekomen om hier resorts en appartementen uit de grond te stampen. Er zijn nu maar een vijftal gelegenheden aan het hele meer. Naast ons resortje zat een nog kleiner, namelijk met 4 bungalows. Dit plekje lag misschien nog wel meer idyllisch dan waar wij overnachtten. We zijn even met de mede-eigenaar, ook een Fransman gaan praten . Hij was getrouwd met een Laotiaanse, trouwen met een inwoner(ster) is de enige manier om iets te ondernemen in Thailand en Laos als buitenlander. Hierna onze tocht van gisteren hervat. Het is vandaag goed warm 29 graden en de zon brandt . Gisteren is Marleen ietsje verbrand dus goed smeren. Aan de kraam waar we water kochten lagen ook mooie vissen uit het meer van een halve meter lang. Evenals reepjes varkensspek , maar dan nog met de haren erop.. en die geur van dode vis met dood varken. Ik hoef het niet nader toe te lichten.. snel door fietsen! Rond drieën aangekomen in Hin Heup. Een dorp waar weinig te beleven was , maar voor ons een tussenstation . Morgen weer naar een soort resort aan het prachtige Ngum meer, maar dan 70 km zuid westelijk van waar we gister aan het zelfde meer zaten. Het meer is totaal 250 vierkante km groot. En de belangrijkste inkomstenbron voor Laos, omdat het een stuwmeer is en de gegenereerde stroom wordt verkocht aan Thailand. Te voet nog het dorp verkend. Lopend langs een bromfiets reparateur die met vrienden aan het bier zat, riep ik Bierlao! Waar zij ons wenkte en even later zaten we an het bier met die gasten. Terwijl kwamen klanten zelf sleutelen , en gaf ik die terloops nog wat tips over een bout losdraaien en een ketting monteren. Ik voelde me net een leermeester.. Een tweede fles bier a 600 ml sloegen we vriendelijk af. We hadden vrienden gemaakt .. stukje verderop werd hard gewerkt aan een brug. . Savonds zaten de brugbouwers bij ons Aan tafel. Tot de volgende!