Udon thani 6-7 januari eindbestemming.

10 januari 2018 - Riel, Nederland

6-7 januari Udon Thani, onze eindbestemming en laatste echte fietstocht. Hierna alleen nog fietsroutes vanuit ons laatste hotel. een kleine 60 km gaan we doen vandaag , we konden ook voor de meer toeristische 90 km gaan, maar wegens hitte en een fysiek ongemakje kozen we voor de korte variant. Deze loopt over een doorgaande weg ,met relatief veel verkeer, dus wel minder inspirerend,
Voor Marleen dan weer wel een uitgelezen moment om tijdens het fietsen teksten uit haar hoofd te leren, voor een try- out bij de kennismakerij komende week. Tekst voor op de stuurtas en zingen maar! Aangekomen in Udon waren mijn batterijen van mijn navigatie leeg. Dus moesten we toch nog ff zoeken en vragen naar het Charoen hotel. Zo kon het gebeuren dat we bij een gelijknamig bedrijf Charoen in het kantoor terecht kwamen wat een drankenhandel bleek te zijn. We hadden wel dorst , maar waren toch echt op zoek naar een bed.. Zondag ochtend naar het Postkantoor gefietst , benieuwd of onze fietsdozen die ik in Chang Mai naar hier heb gestuurd zijn aangekomen. Het was erg druk bij het postkantoor , waar wel 40 mensen in de rij stonden. Wat bleek nu , er was ergens een nieuw model smartphone in de aanbieding, en die kwamen ze en masse ophalen.. Bij het geduldig wachten ontdekte ik mijn bewijs kwijt te zijn waarmee ik de doos mee kon krijgen, maar gelukkig een foto die ik bij versturen had gemaakt bleek voldoende te zijn om mijn dozen mee te krijgen. Later op de dag samen de fietsen in de doos verpakt voor de vlucht van morgen. De stad nog verkend op de fiets, en een laatste prachtige tempel bezocht. Hier nog plaats genomen tijdens een gebed. Ik verstond er niks van maar het waren gebeden en mantra 's met als doel , positieve energie en verlichting. Marleen mocht er niet in, ze was te bloot.. vervolgens nog door een park gefietst, en omdat het zo warm was , ook nog aan het zwembad gelegen, en ons mentaal voor bereid op onze reis van 28 uur die ons te wachten stond . Deze reistijd was inclusief wachttijd en 2 overstappen op Bangkok en Hong kong. Aan het zwembad nog gekletst met Tilburgse mensen waarvan hun dochter in Laos woont , en daar op een internationale school werkt en daardoor een westers salaris verdient. Om te integreren en geaccepteerd te worden als buitenlander is het belangrijk om 1 of 2 mensen in dienst te hebben . Zij hebben een tuinman en huisvrouw. Wij vroegen ons al steeds af hoe het kan dat er in Laos relatief veel dure auto's gereden worden terwijl ze in sobere huisjes wonen . Nu Blijkt dat ze dat op afbetaling doen en vaak van geld dat ze door verkoop van grond aan meestal chinezen hebben verworven. Chinezen zien Laos als witwasmachine , en doen hier lange termijn investeringen. We hebben tot en met vandaag een 1000 km in Het zadel gezeten. De fietsen ,geadviseerd, geleverd en onderhouden door van Oirschot van Ginhoven - ' thuis in fietsen ' uit Riel hebben het weer perfekt gedaan. Het was een zeer gevarieerde fietsreis met heel veel indrukken, prachtige natuur, leuke ontmoetingen, en meestal heerlijk eten. We hebben een twintigtal verschillende guesthouses en hotels gehad, met meestal te stevig of soms planken bedden. Maar de vriendelijkheid van de Thaise en Laotiaanse bevolking deed ons dat ongemakje snel vergeten. Azië blijft een ideale bestemming voor als je eens buiten Europa wilt gaan fietsen. Je voelt je veilig. Het is er meestal mooi weer. En je kunt er lekker eten. Voor inspiratie kun je eens kijken op de site van Awol. Marleen en ik hebben ervan genoten! Bedankt voor jullie positieve reacties en tot ziens.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marion:
    10 januari 2018
    Bedankt dat ik jullie reisverhalen mee heb mogen volgen. Hele goede terugreis en hopenlijk treffen we elkaar binnenkort.