Ngum meer- Vientiane 2-3 januari

4 januari 2018 - Tambon Nai Mueang, Thailand

Ngum meer - Vansane resort- Vientiane 2-3 januari.
Het Ngum meer hebben we van alle kanten gezien , bevaren, gewandeld en gefotografeerd , dus weer tijd voor de fiets. We hebben nog tot zondag en er zijn maar drie verplichte ritten , om op onze eindbestemming te geraken , om vandaar huiswaarts te vliegen op maandag middag/avond. Uiteraard kunnen we er nog extra tochten tussen plaatsen, maar gezien onze verminderde drive tot fietsen met 30 graden zullen we de hoogst noodzakelijke kilometers gaan maken.. vandaag 2 Jan. Doen we het eerste deel van de rit naar Vientiane, hoofdstad van Laos, en overnachtten we onderweg aan de Ngam Ngum rivier. Opvallend hier zijn de paviljoens die met tientallen achter elkaar gemaakt zijn aan de bedding van de rivier. Jongeren gaan hier met vrienden zitten eten en bier drinken, elke 4 paviljoens draaien ze een anders soort muziek. Voor ieder wat wils. Het is een succes, en leuk om te zien, ondanks dit kleine stadje is het er druk met jeugd. Een geconcentreerde hangplek. Waar meestal de gerechten ook in het Engels staan op de kaart is dat hier niet, te weinig toeristen vermoed ik. We bestellen een soep op de gok als 4-uurtje, ondanks het smakelijke plaatje op de kaart, hébben Wij na een paar happen gegeten en gedronken.. Wij eten savonds maar weer bij ons hotelletje aan de rivier, waar inmiddels ook Aziaten met fietsen zijn gearriveerd, das pas de tweede keer dat we zo'n fietsgroepje tegen komen. Aziaten en fietsen, geen veel geziene combi.
3 januari. We maken onze tocht af naar de hoofdstad, nog een kleine 70 km met wind op kop , gelukkig geen bergen maar alleen vals plat. We hebben zware benen, waarschijnlijk van het niks doen? Of van die ontelbare trappen van het resort met nieuwjaar.. We pakken door , en stoppen maar 1 keer voor een koffie, en om foto's te maken van hard werkenden op het rijstveld. Stekjes worden uit grond gehaald door mensen op blote voeten, en verderop worden ze weer geplant. Een Laotiaans Gids die met twee Duitsers ook stond te kijken vertelde dat het een raar moment was om te planten. Maar de rijst planten leken goed te groeien. 3.a 4 uur na vertrek zijn we in de hoofdstad. Het was niet echt fijn fietsen op de drukke doorgaande weg, met de zon en de stevige wind op kop, en naarmate we de hoofdstad naderen meer verkeer met bijbehorende uitlaatgassen .. als fietser kunnen de elektrische auto's niet snel genoeg verplicht worden. Ik had de navigatie ingesteld op ons geadviseerde hotel dus dat vonden we snel. Snel douchen en onze heerlijke eerste pizza gegeten van deze vakantie bij een Fransman , gebakken in een steenoven, door een Laotiaan. Hierna door Vientiane gewandeld en gefietst, je waant je niet in een hoofdstad, het is een relaxte plaats met ook weer veel back packers . We genoten van heerlijk eten, ditmaal Indiaas. Heerlijk! Hierna nog over de Champs Elysee van Laos gefietst, met een heuse Arce de triomphe op de kop. Het is duidelijk dat de Fransen híer en kolonie hebben gehad. Morgen weer de grens over naar Thailand..