Luang-Prabang- Kiew ka Cham eerste kerstdag

26 december 2017 - Phou Khoun, Laos

[ ] Eerste kerstdag 25 december. Luang Prabang- Kiew ka cham . 79 km. Vroeg eruit was de bedoeling, maar de wekker stond niet goed , dus na een muesli met versfruitontbijt, geld wisselen en water kopen pas om negen uur op pad. Het was een zeer gevarieerde tocht. Kwekerijen van kouseband, soja, papaya rijst kwamen voorbij. En nu zagen we pas het echte Laos, het leven heeft hier 50 jaar stil gestaan , mensen wassen zich aan de straatkant onder en lopende kraan met water uit de bergen of aan de kant van de rivier. De vrouwen zijn zo'n beetje heel de dag bezig met het eten wat ze zelf verbouwen. De mannen gaan hier op jacht of werken op het land of zitten heel de dag aan het bier.. Wat een verschil met de verwesterde stad waar we waren. De eerste 25 km waren goed te doen, heuvelachtig maar niet zwaar. Hierna begon de eerste klim.. we klommen zonder enig moment van daling , bijna 16 kilometer lang , we begonnen op 290 meter en eindigde op 1070 . Dat was doorbijten, kan me niet heugen zolang gekomen te hebben achtereen. We werden wel beloond met adembenemende vergezichten.. Ik was heel blij dat ik er was, vervolgens volgde 16 kilometer dalen, daar wordt je dan weer blij van😊 we kwamen in en dorpje waar we wat wilde eten, dus wij in ons beste Laotiaans uitgelegd dat we een soep wilde. Uiteindelijk namen we genoegen met gebakken ei want ze snapte niks van ons. En een ei aanwijzen lukte nog wel. En We hadden namelijk nog brood en jam uit een luxe oord. Toch nog geluncht. Ik heb pas later aan Marleen verteld dat ik ratten in de koelkast had zien liggen.. anders had ze het eitje waarschijnlijk niet gegeten, nu vond ze het zelfs lekker.. onze koolhydraten en proteïnen weer aangevuld dus laat de volgende klim maar komen. We hadden afgesproken als we het niet trokken zouden we een pick up aanhouden om ons naar boven te brengen. Nu was de klim van smiddags nog en tikkie erger . We moesten namelijk 21 kilometer klimmen aan een stuk. Totaal hadden we vandaag 2450 hoogtemeters. Vraag niet hoe maar we hebben het gedaan , wederom respect voor Marleen die kan wel klimmen. Meerdere malen ben ik afgestapt om een foto te maken, maar ook om ff bij te komen. Wat kan klimmen saai zijn, plus ,het is gewoon afzien op momenten.. je moet je voorstellen, gemiddeld reden we met 7 tot 8 per uur omhoog. Totaal ruim 7 uur in het zadel gezeten, (overigens geen zadelpijn met mijn SQ lab aangemeten zadel, en mn Giordana fietsbroek.) Ik rekende uit dat ik met mijn cadans van 85, 36000 pedaal omwentelingen heb gemaakt deze Dag, daar sta je normaal niet bij stil, tenzij je uren op de fiets zit in een beklimming , dan ga je uit verveling dit soort dingen berekenen 🤔..we torsen zo'n 33 kilo mee de berg op, inclusief de fiets, bagage, bananen en water. Tegen dat we er bijna waren fietst een Brit ons tegemoet; en hield ons aan, hij was al 20 maanden onderweg. Dat zijn de echte! Leuk om zijn verhaal te horen. Als laatste zei hij dat morgen nog zwaarder zou zijn als vandaag voor ons, kan ik me niet voorstellen na 35 km klimmen, we zullen zien. Inmiddels Aangekomen op 1330 meter hoogte . Het is koud 9 graden. Keus uit 1 guesthouse in dit bergdorp. Zeer eenvoudig, een bed, en Frans wc en een niet werkende douche.. zelfs geen wastafel, gelukkig was erop de gang nog een warme douche. Een simpel rijstgerecht op, en 9 uur erin, we waren moe.

1. Marion:
    26 december 2017
    Wat een bikkels zijn jullie zeg. Bijzonder om zo mee te "fietsen" zonder al die omwentelingen..