Boottocht Pak Beng Luang prabang

24 december 2017 - Luang Prabang, Laos

• Zaterdag 23 december. Boottocht Pak Beng - Luang Prabang. Een kleine 150 km. Ondanks door luidruchtige dieren verstoorde nacht toch maar op tijd opgestaan. Het eenvoudige hotel met uitzicht over de rivier , bood naast ontbijt, muesli en vers fruit ook een lunch service voor op de boot. We varen al gauw 8 uur op deze boot vandaag, dus iets te eten mee is niet gek. We waren er om half 9 , weer de fietsen op het dak gelegd en een paar tassen ertussen tegen beschadigingen. Uiteraard doe ik dat zelf..De boot zat al zo goed als vol maar we vonden twee plekjes naast twee Antwerpenaren Een leuk stel dat 3 weken rond trekt door Laos. Zij speelt in Het theater in België en Nederland en hij doet iets met logistiek in het dagelijks leven. We hebben gezellig met hun gekletst, zo vliegt zo'n boottocht voorbij. Het is mooi om te zien wat er gebeurt met een groep mensen die letterlijk samen in hetzelfde schuitje zitten. Je komt vlot in gesprek , ieder heeft zijn verhaal, er wordt samen wat gegeten en gedronken en spontaan ontstaan er soort van vriendschappen, in ieder geval voor de twee dagen die we samen in de boot zitten. Marleen heeft er een Facebook vriendin bij, en ik een man uit Californië, die wilde mijn emailadres. ben benieuwd.. Het was erg fris vanochtend, 12 graden en mistig, gelukkig brak de zon door rond elf uur. Het landschap veranderd niet veel tov gisteren. Wel opvallend meer rotsblokken in het water valt me op. Verder blijft het een mooie tocht. De boot legt praktisch ieder half uur ergens aan om lokale bevolking van of op de boot te laten. Uiteindelijk komen we aan in Luang Prabang. Niemand stapt uit als de boot stopt omdat iedereen verwacht dat we in het centrum van de boot gaan uitstappen , maar helaas. Hierdoor nog 10 km fietsen tot ons guesthouse. Voor ons geen probleem , anderen moeten een tuk tuk nemen. Die tukkers hadden zeker een deal met de bootsman.. al snel een redelijk pension gevonden en vervolgens de nightmarket op. Een Km lang kraampjes met souvenirs en snuisterijen. Ook is er een overdekt buffet. Voor 2 euro mag je je bord vol laden met tientallen variaties aan gerechten. Prachtig om te zien , maar we verkiezen een restaurant wat achteraf blijkt op 1 staat bij tripadvisor. Vandaar de rij voor de deur.. hierna nog over de markt en weer op tijd eronder.