Vrijdag 22 december. Boottocht naar Luang Prabang

23 december 2017 - Luang Prabang, Laos

Vrijdag 22 december boottocht Chiang Kong Thailand naar Pak Beng Laos smorgens op tijd op . Inkopen bij de 7eleven en geld pinnen We gaan de grens over met alle formaliteiten vandien, en de boot naar Pak Beng zien te halen om 11 uur. Dus na het ontbijtje de fiets op 10 km naar de thaise immigratie , dat verliep soepel. Vervolgens kun je alleen met de shuttlebus de grens over, niet met de fiets :-( er stonden wel 75 man voor de eerste bus dus wij met onze fietsen konden niet mee. We leren snel dus bij de volgende bus stond ik vooraan om mijn fiets in de handen van de bijrijder te drukken , huppakee geregeld. De grens/brug over Ff later formulieren invullen en 35 dollar betalen om in Laos te kunnen verblijven. Hierna was er inmiddels anderhalf uur verstreken ,dus snel naar de boot.. Ja, dat dachten we. Het boekje zei, Na 500 meter kun je de boot nemen.., maar er was niks te bekennen wat op een boot leek. Uiteindelijk moesten we nog lang zoeken en vreesde de boot zelfs te missen. We hebben nog zeker 6 km gefietst en gezocht alvorens we de boot vonden. 1 ding wist ik zeker , een boot ligt meestal in het water dus de hele kustweg af gereden, en ja hoor dat lagen ze. want we vroegen de weg wel maar ze spreken hier met zo min Engels als ik Russisch spreek.. een groot verschil met de Thai die meestal wat engels spreekt. En das toch handig. In middels was het half elf, dus ondanks de vertraging ruim op tijd om mee te kunnen met de boot die 120 mensen meeneemt.hij is genaamd slowboat' maar hij raast och met bijna 30 km/ h over de Mekong . onze fietsen en tassen werden op het dak van de boot gelegd ,hopelijk liggen ze daar na 135 km varen nog steeds.. De rivier meandert tussen de twee landen door, je zit op houten banken, of tweedehands zachte stoelen uit een oude passagiers bus , wij ziitten in de laatste, althans dag 1 want morgen doen we het dunnetjes over 8 uur lang naar Luang Prubang , hopelijk weer een zachte stoel. We zagen ertegen op maar de tocht is prachtig, 130 km lang, links Laos en rechts zie je Thailand aan je voorbij trekken, alleen maar groene heuvels, bergen en af en toe een dorpje. Rond 17 uur aangekomen in Pak Beng, dit dorp is een tussen-slaapstop voor de boten die rugzak toeristen van Thailand naar Luang prabang brengen. Elke dag weer honderden mensen die dit dorp voor een nacht bevolken . Op de kade werden we opgewacht door proppers met reclameborden dus blijkbaar nog voldoende slaapgelegenheid. Om zeker te zijn was Marleen is als 1 van de eerste de kade opgelopen om een slaapplek te regelen , ik zou me bekommeren om de fietsen en bagage die nog vastgebonden op dak lagen. Eigenlijk is het 1 straat met alleen winkeltjes en leuke restaurantjes , geheel gericht op de eendags/nachttoerist
Er hangt een laidbacksfeer in t dorpje , de temperatuur is aan de lage kant deze avond, we warmen ons aan een kampvuur nadat we hebben Gegeten bij n Indiaas restaurantje , lekker voor de afwisseling. De nacht was onrustig, rond drieën begon en hond te huilen als een wolf, kon er niet van slapen , zegt niemand daar iets van? Nee dus . De hond ging maar door .. na drie kwartier eruit gegaan en de joekel weg gejaagd met dazer ,stenen en scheldwoorden.. Het bleef stil.. tot half vijf.. toen begonnen de hanen een wedstrijdje wie kan het hardste kraaien .GVD... Het is inmiddels zaterdag ochtend..23 december. Straks meer.