Kiew Ka Cham -Mhuang Phou Koun 2e kerstdag

27 december 2017 - Vang Vieng, Laos

Kiew Ka Cham - Mhuang Phou Khoun tweede kerstdag. 26 dec.
Vandaag staat er maar 50 km op het programma , maar wel met 1750 hoogtemeters dus komen we weer aan ons trekken. In tegenstelling tot gisteren zijn het vandaag heel veel verschillende klimmen en afdalingen, de langste 6 km. variërend van 3-10 % Omdat ik last had van mijn kuit , en Marleen weinig zin had vanmorgen , hielden we de mogelijkheid open om een pick up te nemen mocht het klimmen ons teveel worden vandaag. Het was perfect fietsweer, half bewolkt en maar 22 graden. Het verliep tot aan de middag best soepel, maar na drie pittige klimmen achter elkaar van 9 % hadden we zoiets van pfff ff geen zin meer. Op dat moment zagen we een bakwagen op een erf staan en ik besloot te gaan vragen of, en wat het zou kosten om ons over de berg te brengen .4 mannen zaten aan een tafel aan het bier, het was half 1 smiddags In gebarentaal werd me duidelijk dat het 50.000 kip zou kosten . 7 euro. Nou oké de fietsen vast gebonden en instappen. Maar toen ik ging betalen bleek er een nulletje verkeerd te zijn gerekend, het werd 70 euro. Ja dikke doei ! Ik ga jullie geen laotiaans maandsalaris betalen voor 15 km rijden , vervolgens zakte de prijs naar 50 euro , nog te duur.. Het was duidelijk, ze bleven liever aan het bier. Wij weer de fietsen eraf gehaald en gewoon zelf de berg over gefietst. Daarvoor nog wel een noodlesoepje gegeten in en stalletje langs de weg . We ontmoette daar en jonge man, 20 jaar, die goed Engels sprak en ik vroeg hem hoe hij dacht over al het vuil en plastic wat overal langs de weg lag. Hij zei dat er ondanks het zwerfvuil toch hard gewerkt wordt om dit uit te bannen en de mensen bewust te maken. Maar volgens mij is er nog een lange weg te gaan.. natuurlijk staan hier eerste levens behoeften eten een degelijke hut of huis hoger op hun lijstje. Ik moest nog wel denken aan ons bootreisje van de week waar een meisje uit Laos doodleuk plastic zakjes en flessen overboord de Mekong in gooide . Ik was hoe dan ook blij te horen dat er aan t vuilprobleem gewerkt wordt, hij vroeg me mijn e-mail en zou me op de hoogte houden van ontwikkelingen omtrent deze kwestie. Grappig! Na de soep gingen we klimmen en Uiteindelijk rond 15 uur waren we op ons reisdoel aangekomen. Wederom een eenvoudig guesthouse, het bergstadje verkend, een beerlao gedronken en heerlijk gegeten, we kregen dit keer bij uitzondering zoveel groenten dat we ze niet op konden. Het is nu half 10 savonds en we gaan weer slapen. Dat krijg je als er geen internet Is, geen gezellige kroegen zijn om iets te gaan zitten drinken. Het leven kan heel simpel zijn , hier toch zeker. Het regent inmiddels stevig, helaas ook morgen en overmorgen regen verwacht. Kijken wat we daar mee gaan doen...tot later!